150 let železnice na Krnovsku
1. a 2. října 2022 se v Krnově uskutečnily velké oslavy výročí 150 let železnice. Do oslav se zapojily zejména České dráhy, a. s., Krnovské opravny a strojírny s. r. o., a město Krnov. Na programu bylo „odhalení“ zrenovovaného pomníku vedle krnovské nádražní budovy, výstava drážní techniky v prostoru krnovského nákladového nádraží a prohlídka opraven KOS, které rovněž slavily 150. výročí své existence.
Slavnostní odhalení pomníku proběhlo v sobotu 1. října v 11:00. Lidé se kolem zrenovované parní lokomotivy 200.003, umístěné na opraveném podstavci, shlukovali již od 10:30, kdy zde začala hrát hudba. Tu obstaral Dechový orchestr mladých Krnov. V 11 hodin byl pomník slavnostně „odhalen“ (ačkoliv od předešlého dne, kdy byl instalován, nebyl ničím zakryt).
V 11:20 se Dechový orchestr mladých přesunul na nákladní nádraží, kde program pokračoval. Od 12 hodin tam zahrála skupina „Lucie revival“, následovaná v 13:30 koncertem bruntálské rockové skupiny „Generace 75“. V 15 hodin si mohli návštěvníci poslechnout koncert Patrika Stoupy. V prostoru nákladového nádraží byly dále připraveny kolotoče pro děti, dětská zóna, stánek s propagačními předměty, prezentace budoucnosti prostor hlavního nádraží, modelová železnice, expozice České pošty (ve voze Post-w 50 54 90-40 367-0), Vláček hráček (upravené služební vozy D CZ-ČD 60 54 89-29 007-8 a D CZ-ČD 60 54 89-29 208-2), technika HZSp Správy železnic (dvoucestný automobil Renault RZ 6AP 0323 (99 54 9 903 003-0) a technika pro údržbu tratí Správy železnic (vozík MUV 77-003 (99 54 9 628 793-0), doplněný nářadím). Zájemci se mohli povozit městem v kočáře, taženém párem bílých koní. České dráhy se prezentovaly výstavou historických lokomotiv, které byly bohužel veřejnosti nepřístupné: T679.1529, T669.1172, T466.0007 a T435.0145. V prostoru nákladního nádraží na koleji 17 byly odstaveny doprovodné vozy pro personál historických lokomotiv A29 CZ-ČD 60 54 99-29 011-8 (F94550, Domovská stanice Letohrad) a WLABA20 CZ-ČD 63 54 99-40 013-6 (Domovská stanice Olomouc). Na koleji 13 stály kromě „Vláčku hráčku“ a poštovního vozu dále vozy D078 CZ-ČD 55 54 92-22 007-7 (80 54 89-00 215-6, Da 7481) a BDrA417 CZ-ČD 60 54 99-40 189-7 (51 54 82-40 189-7 BDa), následovaly zmíněné historické lokomotivy a nakonec i vysokostěnný vůz Es110.8 21 54 5557 195-4, v kterém bylo z Lužné u Rakovníka přivezeno uhlí pro parní lokomotivu.
Třetím místem, které mohli zájemci v rámci oslav navštívit, byl areál Krnovských opraven a strojíren. Areál byl přístupný v čase 09:30 – 17:30 a návštěvníci se mohli na prohlídkových trasách seznámit s opravami a výrobou kolejových vozidel. Nechyběly atrakce pro děti, stánky s občerstvením a stánek „Hvozdnického expresu“. V 11 a 14 hodin zahrála v areálu opraven skupina Stanley Dixie Street Band, mezitím v 12:30 vystoupila kapela Krnovanka. Na závěr byl od 16:00 připraven koncert skupiny Rock & Roll Marcela Woodmana.
Nezbytnou součástí oslav byly jízdy historických vlaků. Kolem Krnova se po oba dny pohybovaly tři soupravy. Bezpochyby největším tahákem byla parní lokomotiva 423.009 (90 54 3 991 004-3) se soupravou osmi osobních a dvou služebních vozů. Souprava byla v sobotu sestavena v tomto pořadí (z Opavy do Krnova): Daa-k 30 54 9405 232-0 (55 54 93-20 232-2), Be 2-0368 (55 54 14-21 260-8), Ce 3-3402 (55 54 24-21 257-2), Be 3-5337 (55 54 24-21 364-6), Ci 4-4694 (55 54 24-21 254-9), Ce 3-3397 (55 54 85-21 212-3), Ce 3-3152 (55 54 24-21 229-1), Be 3-3979 (55 54 24-21 018-8), Ce 3-3104 (55 54 24-21 228-3) a Dsd 7-2891 (55 54 93-21 262-8). Soupravu uzavírala lokomotiva 751 004-3, která většinou pomáhala na postrku, ale několik vlaků odvezla jako vedoucí hnací vozidlo. Další souprava byla sestavena ze čtyř vozů klasické stavby. Jednalo se tři vozy DHV Lužná u Rakovníka CZ-ČD 55 54 21-24 312-5 (Bai 50 54 21-24 312-5), CZ-ČD 50 54 21-24 310-9 (Bai 50 54 21-24 310-9) a BDs450 CZ-ČD 50 54 82-40 001-5 (BDa 50 54 82-40 001-5) a jeden vůz Výzkumného ústavu železničního AB350 CZ-VUZ 50 54 39-40 276-7 (Aba 50 54 39-40 276-7). S těmito vozy jezdila lokomotiva 749 250-7. Třetí soupravu tvořily motorové vozy 801 001-9 (M131.1001) a 806 417-2 (M120.417). Prodej jízdenek probíhal výhradně ve vlacích. V parních vlacích bylo stanoveno jednotné jednosměrné jízdné 120,-Kč, děti do 15 let platily 80,-Kč. V motorových vlacích platilo jízdné dle ujeté vzdálenosti: 0 – 15 km: 60/40,-Kč; 16 – 30 km: 80/60,-Kč; 31 – 60 km: 120/80,-Kč; 61 – 90 km: 160/120,-Kč.
Jak historické vlaky jezdily? V sobotu 1. října v 08:00 vyrazil na cestu z Olomouce do Krnova vlak R 11834. Ten byl sestaven z lokomotivy 749 250-7 a čtyř vozů klasické stavby. V Hrubé Vodě však lokomotivu postihla technická závada, takže zde vlak postál od 08:34 do 09:26 a do Krnova přijel až v 10:54, jen pár minut před „odhalením“ pomníku s parní lokomotivou 200.003. Dalším vlakem v pořadí byl vlak Sp 11812 z Opavy do Jindřichova ve Slezsku. Tento vlak byl tvořen parní lokomotivou 423.009, dvěma služebními vozy, osmi osobními vozy a lokomotivou 751 004-3. Z Opavy východ vlak vyjel v 08:45 a cestou zastavil v Opavě západ (08:52 – 08:57), Skrochovicích (09:15 – 09:17), Úvalně (09:26) a Krnově (09:39). To však nebyla konečná stanice, neboť cílem byl Jindřichov ve Slezsku. Pro zjednodušení situace zůstaly lokomotivy na svých místech, takže při jízdě z Krnova do Jindřichova byla v čele lokomotiva 751 004-3 a na postrku parní lokomotiva 423.009. V 10:24 odjel vlak z Krnova, cestou zastavil v Městě Albrechticích (10:45 – 10:47), Třemešné ve Slezsku (10:54 – 10:55) až v 11:07 dosáhl Jindřichova ve Slezsku. Jako poslední se dala do pohybu souprava, tvořená motorovými vozy 801 001-9 a 806 417-2. Prvním vlakem, na který byly tyto vozy nasazeny, byl Os 11818 (Krnov 09:32 – Město Albrechtice 09:47).
Tohle byl tedy začátek. Během soboty pak soupravy jezdily následovně: lokomotiva 749 250-7 s čtyřmi vozy klasické stavby vyčkala do odpoledne v Krnově a poté se jako vlak R 11835 (Krnov 12:27 – Skrochovice 12:43 – 12:50 – Opava západ 13:02 – 13:03 – Opava východ 13:08) vydala do Opavy. Nakonec odvezla ještě pár vlaků mezi Opavou a Jindřichovem ve Slezsku, a to konkrétně vlak R 11836 (Opava východ 14:10 – Opava západ 14:15 – 14:18 – Skrochovice 14:29 – 14:30 – Krnov 14:44 – 15:30 – Město Albrechtice 15:45 – 15:46 – Třemešná ve Slezsku 15:50 – 15:51 – Jindřichov ve Slezsku 15:59) a vlak R 11837 (Jindřichov ve Slezsku 16:16 – Třemešná ve Slezsku 16:24 – Město Albrechtice 16:30 – 16:31 – Krnov 16:44 – 17:18 – Skrochovice 17:31 – 17:33 – Opava západ 17:43 – 17:47 – Opava východ 17:52). V noci na neděli byla souprava odstavena na 1. koleji stanice Opava východ.
Souprava „rybáků“ s parní lokomotivou 423.009 a motorovou 751 004-3 se z Jindřichova ve Slezsku vydala do Bruntálu, a to jako vlak Sp 11813 (Jindřichov ve Slezsku 11:44 – Třemešná ve Slezsku 11:55 – Město Albrechtice 12:01 – 12:02 – Krnov 12:22 – 13:50 – Milotice nad Opavou 14:15 – 14:16 – Bruntál 14:29). Se soupravou se v Bruntále nemanipulovalo, takže zpáteční vlak Sp 11815 (Bruntál 15:35 – Milotice nad Opavou 14:15 – 14:16 – Krnov 16:18) táhla lokomotiva 751 004-3 a na postrku byla 423.009.
Motorovými vozy 801 001-9 + 806 417-2 se v sobotu mohli cestující svézt dále na vlacích Os 11821 (Město Albrechtice 09:53 – Krnov 10:09 – 10:20 – Skrochovice 10:41), Os 11822 (Skrochovice 11:24 – Krnov 11:41), Os 11824 (Krnov 13:26 – Město Albrechtice 13:44) a Os 11827 (Město Albrechtice 13:50 – Krnov 14:08). Poté byly vozy odstaveny na koleji č. 15 v prostoru nákladového nádraží.
Chladné ráno 2. října 2022 odstartovala jízda lokomotivy 749 250-7 se soupravou čtyř vozů klasické stavby z Opavy do Krnova. Souprava byla krátce po tři čtvrtě na osm přestavena z koleje č. 1 na kolej č. 9 a opavským východním nádražím se pak necelou půlhodinu rozléhalo charakteristické chrochtání netlumeného šestiválce lokomotivy 749 250-7, snažícího se přes topný alternátor alespoň trochu vyhřát po noci vychladlé osobní vozy. Do Krnova se „berta“ vydala jako vlak R 11838 (Opava východ 08:10 – Opava západ 08:15 – 08:18 – Skrochovice 08:29 – 08:30 – Krnov 08:45). Odpoledne si tato souprava „střihla“ jeden obrat do Jindřichova a zpět, a to v trasách vlaků R 11840 (Krnov 12:30 – Město Albrechtice 12:44 – 12:48 – Třemešná ve Slezsku 12:53 – 12:54 – Jindřichov ve Slezsku 13:02) a R 11841 (Jindřichov ve Slezsku 13:19 – Třemešná ve Slezsku 13:27 – 13:38 – Město Albrechtice 13:43 – 13:44 – Krnov 13:58) a nakonec odjela do Olomouce jako vlak R 11842 (Krnov 16:00 – Bruntál 16:23 – 16:30 – Moravský Beroun 16:58 – 17:02 – Domašov nad Bystřicí 17:10 – 17:12 – Hrubá Voda 17:23 – 17:33 – Hlubočky 17:38 – 17:39 – Velká Bystřice 17:47 – 17:49 – Olomouc hl. n. 17:56).
Na neděli změnily lokomotivy 423.009 a 751 004-3 své pozice na soupravě „rybáků“. 751 004-3 byla postavena do čela soupravy směrem na Bruntál, 423.009 zaujala své místo na konci blíže k Opavě, komínem k vozům. Dopoledne vyvezly lokomotivy soupravu „rybáků“ z Krnova do Bruntálu jako vlak Sp 11816 (Krnov 09:49 – Milotice nad Opavou 10:15 – 10:16 – Bruntál 10:28) a po hodinovém pobytu v Bruntále se vrátily dolů do Krnova jako vlak Sp 11817 (Bruntál 11:35 – Milotice nad Opavou 11:51 – 11:53 – Krnov 12:16). Během pobytu v Krnově byla za postrkovou 751 004-3 zařazena lokomotiva 771 172-4 s prázdným vysokostěnným vozem Es110.8 21 54 5557 195-4 a v 14:23 pokračovala tato sestava jako vlak Sp 11817 dále do Opavy. Skrochovicemi projel vlak v 14:47, v Opavě západ zastavil v čase 15:06 – 15:09 a cílové stanice Opava východ dosáhl v 15:17.
Z motorových vozů jezdil v neděli 3. října pouze „hurvínek“ 801 001-9. „Věžák“ zůstal odstaven v Krnově kvůli technické závadě. Červený motorák 801 001-9 během dopoledne odvezl vlaky Os 11818 (Krnov 09:26 – Město Albrechtice 09:42), Os 11821 (Město Albrechtice 09:50 – Krnov 10:05 – 10:20 – Skrochovice 10:38), Os 11822 (Skrochovice 11:20 – Krnov 11:37) a odpoledne ještě jednou zajel do Skrochovic s vlaky Os 11829 (Krnov 12:20 – Skrochovice 12:37) a Os 11830 (Skrochovice 13:20 – Krnov 13:36).