Bulharské "maxiuhláky" pro kalamitní dřevo

05.09.2017 05:00

 

Začátkem září 2017 byly do boje s kůrovcovou kalamitou, která postihla podhůří Jeseníků, nasazeny nové posily. Jde o nákladní vozy řady Eaos, vyrobené speciálně pro přepravu různých druhů dřevní hmoty – kulatiny, nebo štěpky. Prototyp vozu, označený číslem 33 52 5412 001-7, vyrobila bulharská firma Vagonremonten zavod 99 v Septemvri a od jara 2015 byl tento vůz zkoušen u přepravce Kronospan Szczeczinek. Vůz se osvědčil a v roce 2015 byly vyrobeny další vozy, které převzala polská firma P.W. INTER-KOMTRANS, pronajímající je jak Kronospanu, tak jiným zájemcům. Domovskou stanicí vozů je Krotoszyn, vozy však nadále zůstaly registrovány v Bulharsku u svého výrobcem a to jako BG-VSZP 33 52 541 2. Parametry vozů jsou úctyhodné: délka 21,7 metru, hmotnost 27 tun, ložný objem 111 m3.

 Prvních 8 "megauhláků" řady Eaos, pronajatých dopravci ČD Cargo, přijelo do Opavy východ v noci z 1. na 2. září 2017 zařazeno v soupravě vlaku Mn 80010, který přivezla 130.005. Jednalo se o vozy čísel 33 54 5412 006-6, 010-8, 013-2, 020-7, 040-5, 041-3, 053-8 a 086-8 a byly poslány ze slovenské stanice Lisková. Přes víkend byly vozy odstaveny na 6. koleji stanice Opava východ a v prvních hodinách pondělí 4. září pokračovaly z Opavy do Krnova v soupravě vlaku Mn 53422, který vezly lokomotivy 753.763 + 753.769. Z Krnova pokračovaly vozy 33 52 5412 053-8 a 086-8 k nakládce do Kunova a to na odpoledním vlaku Mn 80124, kde byly lokomotivám 753.763 + 753.769 jedinou zátěží. Zbylých 6 vozů zůstalo v Krnově.

 Jestliže prvních 8 vozů v Opavě "zkyslo", tak dalších 12 tudy jen "proletělo". Ve vlaku Mn 80010 Ostrava ONV – Krnov, jedoucím v pondělí 4. září 2017 brzy ráno, byly mimo jiné řazeny vozy 33 54 5412 011-6, 045-4, 052-0, 054-6, 066-0, 076-9, 077-7, 078-5, 080-1, 083-5, 087-6 a 090-0. Zatímco vozy 31 54 5412 011-6, 076-9 a 080-1 na tomto vlaku pokračovaly do Krnova a během dopoledne je lokomotivy 753.772 + 753.774 přistavily vlakem Mn 80122 k nakládce do Vrbna pod Pradědem, zbylých 9 vozů zůstalo několik hodin v Opavě a po 15. hodině byly na konci vlaku Nex 60208 odvezeny lokomotivami 742.093 + 742.191 do Krnova. Odtud pokračovaly následující den s lokomotivami 753.767 a 753.776 na vlaku Mn 81202 do Lipové Lázní.

 V úterý 5. září přijely do Opavy na vlaku Mn 80010 další dva vozy: 33 52 5412 051-2 a 065-2. Zároveň bylo do stanic v Jeseníkách rozvezeno devět "maxiuhláků": do Vápenné 3 vozy (087-6, 066-0 a 052-0), do Jeseníku 4 vozy (083-5, 054-6, 045-4 a 090-0), do Zlatých Hor 2 vozy (077-7 a 078-5). V Krnově na 13. koleji byla dokončena nakládka 6 vozů (020-7, 040-5, 013-2, 041-3, 006-6 a 010-8), v Kunově se do 2 vozů (053-8 a 086-8) ještě nakládalo. Po poledni byly v Vrbna pod Pradědem odvezeny 3 ložené vozy (011-6, 076-9 a 080-1) se dřevem pro BIOCEL Paskov, a. s. Ty jely z Krnova hned odpoledne na Mn 80813 do Opavy a odtud na Mn 80013 do Ostravy.

Fotogalerie: Bulharské "maxiuhláky" pro kalamitní dřevo