Dřevo do Hradce

28.08.2022 20:00

 

 V noci z 29. na 30. srpna 2022 obsloužil dopravce ČD Cargo, a. s., nákladním vlakem dopravnu D3 Hradec nad Moravicí. Nákladní vlak se zbožím projel po trati Opava – Hradec po více než roce, poslední obsluha tratě totiž proběhla 7. července 2021, kdy bylo potřeba odvézt z Branky u Opavy vozy se dřevem. Obsluha vlečky Opavská lesní, a. s., v Brance byla v posledních letech jediným důvodem pro jízdu nákladního vlaku na trati 315. K využití dopravny D3 Hradec nad Moravicí pro vykládku nebo nakládku zboží došlo naposledy koncem února 2015, kdy sem ze Slovenska přijela zásilka modřínového dřeva ke zpracování na pile Carman-wood, s. r. o. Tehdy se jednalo o 210 tun modřínových výřezů, které byly naloženy ve čtyřech klanicových vozech Roos. Vozy byly postupně přistavovány manipulačními vlaky Mn 80844 ve dnech 20. února (742.433, jeden vůz, 52 tun), 23. února (742.432, dva vozy, 107 tun) a 25. února (742.272, jeden vůz, 51 tun).

 Vraťme se do roku 2022, na konec školních prázdnin. 24. srpna 2022 byla z České Lípy hl. n. odeslána skupina šesti vysokostěnných vozů Eas 31 54 5947 595-2, Eas 31 54 5956 753-5, Eas-u 31 54 5963 077-0, Eas-u 31 54 5962 235-5, Eas 31 54 5952 778-6 a Eas-u 31 54 5962 955-8. Každý z vozů převážel odhadem 35 tun modřínových výřezů ke zpracování na pile Carman-wood, s. r. o., Hradec nad Moravicí. Tato pila se specializuje právě na zpracování modřínového dřeva, které je ceněno pro svou pevnost a minimum suků. Sortimentem pily jsou modřínové obklady a profily, řezivo, kulatina a sypké materiály.

 Do Opavy východ dorazila uvedená skupina šesti vozů s modřínovým dřevem v pondělí 29. srpna 2022, čtrnáct minut po půlnoci, zařazená v soupravě vlaku Mn 80010 (Ostrava levé 23:11 – Opava východ 00:14 – 01:21 – Krnov 01:56), který přivezly lokomotivy 753.766 + 753.767. V Opavě východ byly vozy přestaveny lokomotivou 753.752 na kolej č. 8, kde vyčkaly na odvoz do Hradce.

 Dopravna D3 Hradec nad Moravicí prošla v roce 2020 rekonstrukcí, při které bylo mimo jiné redukováno kolejiště. Vozy k nakládce či vykládce lze nově přistavovat pouze na zkrácenou manipulační kolej č. 3, jejíž užitečná délka je 68 metrů (od výkolejky Vk1 v Km 7.850 po zarážedlo v Km 7.918). Vedle koleje se nachází asfaltová manipulační plocha a dva stožáry osvětlení. Skupina šesti vysokostěnných vozů však měřila 84 metrů. Proto bylo přistoupeno k rozdělení soupravy na dvě části, a ty byly do Hradce nad Moravicí přistaveny postupně.

 Jako první dorazily do Hradce vozy Eas 31 54 5947 595-2, Eas 31 54 5956 753-5 a Eas-u 31 54 5963 077-0. V posledních minutách pondělí 29. srpna tyto vozy přivezla lokomotiva 753.761 na vlaku Mn 80844 (Opava východ 23:46 – Hradec nad Moravicí 23:58). Za čtvrt hodiny již vozy stály na 3. koleji a čekaly na vykládku; lokomotiva 753.761 se vrátila do Opavy strojně jako vlak Mn 80845 (Hradec nad Moravicí 00:21 - Opava východ 00:33). Vykládka těchto vozů se uskutečnila v úterý 30. srpna odpoledne. Jako zajímavost lze dodat, že od dokončení rekonstrukce dopravny Hradec nad Moravicí to bylo vůbec první využití zkrácené 3. koleje k nakládce či vykládce zboží.

 V úterý 30. srpna 2022 se do Hradce nad Moravicí jelo znovu. Lokomotiva 753.761 zde na vlaku Mn 52152 (Opava východ 23:11 - Hradec nad Moravicí 23:28) přivezla další tři vozy se dřevem (Eas-u 31 54 5962 235-5, Eas 31 54 5952 778-6 a Eas-u 31 54 5962 955-8). Tři prázdné vozy z předchozí obsluhy byly vlakem Mn 52155 (Hradec nad Moravicí 23:45 - Opava východ 23:56) odvezeny do Opavy a poslány jiným zákazníkům. Prozatím poslední obsluha Hradce nad Moravicí se uskutečnila 31. srpna v noci pomocí vlaků Mn 80844 (Opava východ 23:16 - Hradec nad Moravicí 23:29) a Mn 80845 (Hradec nad Moravicí 23:42 - Opava východ 23:56), kdy lokomotiva 753.752 odvezla tři prázdné vozy, přistavené v úterý v noci.