Přeprava transformátoru do Horních Životic

17.11.2017 21:20

 

 V polovině listopadu 2017 byl ze závodu ETD Transformátory, a. s., Plzeň-Doudlevce do rozvodny ČEZ Distribuce / ČEPS v Horních Životicích přepravován nový autotransformátor 350MVA na napěťovou hladinu 420/121+-8×1,5%/10,5kV. Ve spolupráci s dopravcem ČD Cargo zajistila přepravu chorvatská firma ZAGREBTRANS d. o. o., specializující se na nadměrné zásilky a disponující potřebnou technikou. Na silnici transformátor přepravila firma NOSRETI, a. s.

 Transformátor o hmotnosti 255 tun byl po železnici vezen čtyřiadvacetinápravovým hlubinovým vozem Uaai-z 33 87 9964 900-4, doprovázeným chorvatskými průvodci.  Hlubinový vůz, vážící 195 tun, umožňuje výškový i stranový posuv střední části vozu, což je při jeho délce 54,4 metru nezbytné pro bezpečný průjezd kolem různých částí infrastruktury, například návěstidel, nástupišť, výhybkových těles.

 K hlubinovému vozu byly zařazeny ještě ochranné vozy Res 31 54 3938 456-3 a 31 54 3938 896-0, nacházející se vždy mezi hnacím vozidlem a hlubinným vozem. Maximální rychlost přepravy byla omezena na 40 / 20 km/h (přičemž 40 km/h lze bylo povoleno v rovných úsecích). Při odsuvu zásilky byla maximální rychlost omezena na 5 km/h. Na vícekolejných tratích se zásilka nesměla potkat s jinými vozidly, jedoucími po sousedních kolejích.

 Z vlečky ETD Transformátory, a. s., vjela zásilka na síť SŽDC, s. o., v sobotu 11. listopadu 2017 v Plzni-zastávce. I když bylo plzeňské hlavní nádraží (přes které měla zásilka pokračovat dále) na dosah, kvůli probíhající opravě mostu v úseku Plzeň hl. n. – Plzeň zastávka musela jet zásilka po odklonové trase Plzeň zastávka – Domažlice – Plzeň hl. n. Jízda z Plzně do Domažlic se jako jediná uskutečnila za světla. Na vlak Pn 90040 z Plzně do Domažlic byla nasazena dvojice lokomotiv 742.111 + 742.137. Plzeň-zastávku opustil zmíněný vlak v 8:45 a do Domažlic přijel v 15:04.

 Další přepravy probíhaly už pouze v noci, kdy je slabší provoz. V Domažlicích soupravu převzala lokomotiva 742.300 a jako vlak Pn 90041 ji v 5:38 dovezla do Berouna osobního nádraží. Z Berouna do Kolína obdržel vlak číslo Pn 90042 a lokomotivu 751.219. Z Berouna odjel ve 22:15 a do Kolína měl přijet ve 4:16, ale porucha na zabezpečovacím zařízení mezi Berounem a Prahou tento vlak zpozdila, takže ve 4:10 zastavil v Praze-Běchovicích a dále mohl jet až další noc. Tím se celý harmonogram přepravy o den zpozdil.

 14. listopadu 2017 v 0:49 se 751 219-7 se dvěma vozy Res a vozem Uaai-z vydala na cestu z Prahy-Běchovic do Kolína seřaďovacího nádraží (trasou přes Velim). V Kolíně vlak zastavil ve 2:39. Odpoledne se lokomotiva 751.219 vrátila do Prahy a soupravu pro další cestu až do Prosenic převzala pardubická 742.058. Vlak nyní dostal číslo Pn 90033, z Kolína odjel ve 22:37 a trasou přes Velký Osek a Pardubice hl. n. přijel ve středu 15. listopadu ve 4:30 do České Třebové. 36 náprav sledovaného vlaku, nyní vedeného jako Pn 90034, se z České Třebové pohnulo ve 22:15. Ve čtvrtek 16. listopadu ve 4:18 zastavil vlak s transformátorem v Prosenicích. Během dne zde proběhl přepřah z 742.058 na ostravskou 742.261 a 17. listopadu dvacet minut po půlnoci se vlak (nyní Pn 90035) vydal na poslední část své cesty.

 Již na odjezdu z Prosenic byl opožděn o téměř hodinu a zpoždění kolem hodiny si udržel až do Opavy východ, kde přijel ve 4:48 a zastavil na 1. koleji. Poté, co byly vozy řádně zajištěny, lokomotiva 742.261 odstoupila od soupravy, přejela na 7. kolej a odjela strojně do Ostravy. Za dvě hodiny byly oživeny lokomotivy 742.445 + 742.432 z opavské zálohy a četa z denní směny ČD Cargo jimi přestavila hlubinový vůz s transformátorem z 1. koleje na 14. kolej východního nádraží. Při posunu byla povolena maximální rychlost 5 km/h. Hlubinový vůz byl nejprve vyvezen do traťové koleje ve směru na Krnov, následně se čekalo na vjezd osobního vlaku Os 3406 z Českého Těšína a poté, co byly výhybky přestaveny do patřičného směru, byl vůz opatrně sunut na 14. kolej. Po odstavení vozu lokomotivy ještě zajely na 1. kolej pro ochranné vozy Res a ty přestavily na 16. kolej.

 Na ploše mezi kolejemi 14 a 16 již čekal nákladní automobil Renault chorvatské firmy ZAGREBTRANS, vezoucí zejména dřevěné podložky, ocelové profily a další prostředky pro vyložení transformátoru z hlubinového vozu. Kolem osmé hodiny přijely tři tahače Mercedes ostravské firmy NOSRETI, a. s., která se specializuje na přepravy nadměrných nákladů. Dva z tahačů s sebou vezly modulární přívěsy Goldhofer, jeden byl sestaven z 11 os a druhý z 9 os. Zatímco byly oba přívěsy spojovány do jednoho celku, chorvatští pracovníci se věnovali ukládání transformátoru na zem. Nejprve pomocí lopat vyčistili prostor pod trafem od hlíny a kůry, a následně zde začali ukládat dřevěné podložky. Když už se podložky téměř dotýkaly trafa, byly nosné části hlubinového vozu, na kterých trafo spočívalo, o několik centimetrů spuštěny, a trafo stanulo na dřevěných podložkách.

 K hlubinovému vozu přijel jeřáb DEMAG. Než byl ustaven do bezpečné polohy, Chorvaté odjistili část upevnění střední části hlubinového vozu a část vozu ručně posunuli o několik centimetrů směrem k zarážedlu. Poté byla střední část hlubinového vozu upevněna pomocí řetězů k jeřábu, následně byly uvolněny dva zhruba padesátikilové čepy, přes které je střední část připevněna k čelním částem hlubinového vozu, a střední část jeřáb uložil k 16. koleji. Trafo bylo nyní volně dostupné. Aby jej bylo možné naložit na přívěs, muselo být ještě zvednuto o několik desítek centimetrů. Zvedalo se pomocí hydraulických zvedáků střídavě na jedné a na druhé straně; po zvednutí se pod trafo přidala vždy další vrstva dřevěných podložek. Po půl druhé odpoledne bylo trafo dostatečně vysoko, a proto těsně vedle něj najel tahač s dvacetiosým přívěsem.

 Nastal čas přesunout trafo z dřevěných podložek, na kterých stálo v ose koleje, na přívěs. Na přívěs byly přimontovány ocelové profily, dosahující až pod trafo. Každý profil byl osazen hydraulickou posuvnou jednotkou LUKAS. Posuvné jednotky byly vsunuty pod trafo a trafo na ně bylo spuštěno. V několika krocích (vždy po cca 30 centimetrech) pak bylo trafo přesunuto hydraulickými posuvnými jednotkami na přívěs. Kolem půl čtvrté odpoledne bylo téměř hotovo. Zbývalo z pod trafa vytáhnout profily a trafo zajistit na přívěsu.

 Přeprava transformátoru po silnici proběhla v noci ze soboty 18. na neděli 19. listopadu 2017. Trasa přepravy vedla po ulicích Skladištní, Nádražní okruh, Náměstí Svobody, Olbrichova, Náměstí Republiky a Krnovská.

 V sobotu 18. listopadu od 21:00 platil na celé ulici Skladištní zákaz zastavení. Pro přepravu nadměrného nákladu byl vyčleněn čas 22:00 – 3:00. Kolem 21:30 se přívěs Goldhofer, ložený trafem, vydal na krátkou cestu od místa naložení ke křižovatce ulic Skladištní a Nádražní okruh. Přívěs byl jedním tahačem tažen a druhým tlačen, třetí tahač nebyl při cestě městem využit a jel před nadměrným nákladem. Kolem 23. hodiny se na Nádražní okruh dostavil vůz Městského dopravního podniku Opava, vybavený montážní plošinou. Z této plošiny zvedal pracovník dopravního podniku trakční vedení v místech, kde se trasa nadměrného nákladu potkala s trakčním vedením trolejbusů. Nadměrný náklad s početným doprovodem ("věžka" MDPO, doprovodná vozidla, Policie) se vydal na cestu. Trakční vedení bylo zvedáno hned na křižovatce Nádražní okruh – Praskova/Jánská. Více minut strávil nadměrný náklad na Náměstí Republiky, kde se nachází souběh trolejbusových tratí od Jaktaře a Nemocnice. Po překonání spleti trolejí pokračoval náklad prostředkem Krnovské ulice do Jaktaře a následně do Horních Životic.

 Hlubinový vůz stál v Opavě východ do neděle 19. listopadu 2017 odpoledne. Kolem tři čtvrtě na tři byl vůz Uaai-z lokmotivami 742.445 + 742.432 přestaven ze 14. na 1. kolej a spolu s dalšími vozy vytvořil soupravu vlaku Nex 60209. Složení tohoto vlaku bylo 363.047 + Roos 31 54 3525 042-0 + Uaai-z 33 78 9964 900-4 + Hillmrrss 21 54 2936 032-8. V 15:55 odjel zmíněný vlak z Opavy východ do Přerova. Vůz dále pokračoval do Břeclavi a odtud do chorvatské stanice Podsused Tvornica. Při přepravě prázdného hlubinového vozu, mimochodem stále obsazeného doprovodem, již neplatilo omezení rychlosti, a tak mohla být využita jeho maximální povolená rychlost 80 km/h.

Fotogalerie: Přeprava transformátoru do Horních Životic